Setiap wanita yang melahirkan anak pasti akan menjalani sesi berpantang selama dalam tempoh tertentu.

Ini adalah bagi proses penyembuhan dan menguatkan tenaga setelah melalui proses melahirkan anak.

Sama juga bagi mereka yang alami keguguran, turut digalakkan untuk menjalani sesi berpantang untuk mengembalikan semula tenaga dalaman.

Namun ada juga yang tidak percaya dengan amalan berpantang kerana dikatakan agak leceh mahu mengikut aturan diberikan terutama oleh mereka dipanggil mak bidan.

Akibatnya seseorang itu boleh mengalami masalah untuk mendapatkan kembali cahayamata.

Ini yang dialami oleh pelakon Nabila Huda yang memberitahu menyesal tidak mengamalkan cara berpantang dengan betul selepas dua bulan mengalami keguguran sebelum ini.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Nabila Huda (@kupu_kupu)

Tambah pelakon berbakat ini, kemungkin disebabkan itu dia sukar untuk hamil lagi pada usia melwati 37 tahun.

Menulis posting di laman Instagram melalui Insta Storynya, Nabil atau Abil memberitahu setiap bulan akan kira hari dan mengharap tetapi tidak sangkut juga.

IKLAN

“Kenapa susah sangat ni? Setiap bulan mesti saya akan kira hari dan mengharap, tapi mesti tak sangkut juga.

“Tapi saya tak adalah kecewa sangat. Saya reda sebab nak bagi rezeki pada kita, Dia. Kalau Dia tak bagi, mesti bersebab. Mungkin belum tiba masanya.”

“Tapi saya tak adalah kecewa sangat. Saya reda sebab nak bagi rezeki pada kita, Dia. Kalau Dia tak bagi, mesti bersebab. Mungkin belum masanya,” katanya.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Nabila Huda (@kupu_kupu)

Tambah pelakon Diva Popular itu, dia beranggapan bahawa kesukarannya untuk kembali hamil berkemungkinan disebabkan faktor tidak menjalani rutin berpantang seperti biasa sewaktu mengalami keguguran.

IKLAN

“Saya betul-betul tak tahu dan menyesal sangat. Mungkin itu adalah salah satu punca kenapa tak boleh hamil? Benci kan bila dah mula negatif.

“Okey, kena positif. Saya kena pulihkan apa yang patut. Boleh kan walaupun kita dah lama keguguran tapi nak ganti balik pantang tu? Masih tak terlambat kan? Mungkin membantu saya untuk kembali hamil lagi,” katanya.

Dia sebenarnya sangat berharap untuk dikurniakan zuriat yang ramai sebelum usianya menginjak 40 tahun dalam masa tiga tahun lagi, namun memilih berusaha menggunakan cara tradisional.

Pada masa sama, pelakon itu turut meminta bantuan daripada pengikut Instagramnya untuk berkongsi idea dan pakej berpantang terbaik.

“Saya terlalu nak sangat ada zuriat. Tak tahu macam mana nak terangkan. Selagi tak kerja dan ada masa lapang banyak, baik saya buat pakej berpantang.

IKLAN

“Saya perlu berusaha tak kira macam mana pun. Saya nak anak ramai lagi. Tapi saya nak maklumkan, proses rawatan kesuburan In Vitro Fertilisation (IVF) tiada dalam senarai sebab saya dah pernah melahirkan sebelum ini. Jadi untuk sekarang, saya nak usaha dengan cara tradisional dulu,” tambahnya lagi.

Untuk info, Abil yang sebelum ini sudah mempunyai seorang anak, bernama Keisha Laila hasil perkahwinan dengan bekas suami.

Manakala perkahwinan kali keduanya dengan Mohd Iwan Johar pada 2015, namun masih belum ada rezeki dikurniakan anak dan telah  mengalami keguguran dua kali.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Nabila Huda (@kupu_kupu)

Kredit Foto: Instagram Nabila Huda

Artikel Berkaitan:

“Check Dulu Syringe… ” Ini Pesan Dr Izzar Buat Penerima Vaksin, Elak Disuntik Picagari Kosong!

Boleh Undang Bahaya Pada Mata, Jika Kongsi Kanta Lekap Dengan Orang Lain. Ini Tip Betul Penjagaannya!

Ganggu Rawatan Pesakit Kanser? Pakar Jelaskan Vaksin Covid-19 Boleh Lindungi Kadar Jangkitan!