Sebelum ini ramai yang memperkatakan tentang penampilan seorang selebriti yang dilihat semakin langsing dan rahsianya hanya makan 6 sudu saja setiap hari.

Agaknya macam mana yang dikatakan 6 sudu makan ini dan adakah cukup kenyang untuk jumlah kuantiti berkenaan.

Betulkah jika makan dalam kuantiti begini akan cepat membuatkan seseorang itu jadi kurus atau boleh mendatangkan masalah lain.

Ikuti penjelasan pakar dietition, Lily Moha tentang apa yang dikatakan dengan pengambilan hanya 6 sudu nasi saja.

Artikel Lain: Elak Minum Manis & Makan Enam Suap Saja. Rahsia Adibah Noor Makin Kurus!

Rahsia Makan 6 Sudu Sehari

Seronok sebenarnya bila baca coaches boleh cerita dengan baik berkenaan pertukaran karbohidrat. Rasa hilang letih berleter dan bercerita tentang perkara ni sebelum ni.

6 sudu nasi tu nampak kejam sangat kalau anda bayangkan. Sikitnya, matilanakkkk. Tapi apabila disukat jadi macam gambar dibawahlah. Lebih kurang.

6 sudu nasi tersebut adalah lebih kurang 1.5 sehingga 2 pertukaran karbohidrat. Ia bersamaan dengan:

1.5 – 2 keping roti.

IKLAN

1.5 – 2 biji kentang.

1 cawan mi/bihun/kueyteow.

Nilai kalorinya adalah sekitar 112 – 150kCal.

Jika anda tahu berapa pertukaran makanan sehari anda tak perlu pun kira kalori dah kalori is sooo yesteryear kan.

Artikel Lain: Makan 3 Kali Sehari, Tapi Amal Diet Suku-Suku Separuh. Rahsia Lepas 9 Bulan Dapat Berat Ideal!

IKLAN

Adakah 6 sudu nasi menentukan kejayaan diet menurunkan berat anda?

Tidak.

Apa yang dipadankan dengan nasi tersebut.

Lauknya apa, masakannya bagaimana, kuantitinya bagaimana, sayurnya apa, airnya apa.

Apa lagi yang anda makan sebagai kudapan. Apa jenis kudapan tersebut. Berapa jumlahnya.

IKLAN

Berapa kerap anda makan.

Ya, yang menentukan adalah jumlah keseluruhan makanan anda sepanjang hari.

Bagaimana menentukan jumlah pula bergantung kepada apa gol anda.

Begitulah.

Lily Moha, Dietitian.

Minum petang tapi nak makan nasi.

Artikel Lain: Mandi Sebelum Subuh & Minum Air Kunyit. Rahsia Azian Mazwan Kekal Fit & Bertubuh Langsing!