Tidak dinafikan bila seorang wanita hamil itu akan berkelakuan yang pelik-pelik. Dan sifat ini dikatakan kerana pembawaan budak sepanjang kehamilan.

Jika teringin untuk makan makanan menyihatkan pasti tidak ada masalah. Tetapi bagaimana jika sifatnya ingin mengunyah ais ketika hamil.

Apakah ada kesannya pada bayi dikandung dan bagaimana saat proses melahirkan nanti.

Dalam perkongsian Syaza Nutritionist memberitahu kaitan ais ini dengan sel darah merah dalam badan.

KORANG SUKA TAK KUNYAH AIS SEMASA HAMIL?

Ramai ibu mengandung saya jumpa suka makan ais. Ada juga anak anak yang suka kunyah ais macam gula gula dibuatnya.

Pernah saya berjumpa satu client yg paras Hb (sel darah merah) rendah sangat. Saya pun tanya ‘Boleh saya tahu puan makan apa kebiasaannya?

Rendah  sangat Hb puan ni.’ Beliau menjawab, sejak dua menjak ni saya takda selera makan nak muntah je Puan Syaza, saya lalu kunyah ais je, jawab beliau sambil sengih sengih. Saya dalam hati patutlah

Tiada Selera Punca Kunyah Ais Waktu Hamil. Pakar Nutrisi Jelaskan Kesannya Pada Ibu Mengandung!

APA KAITAN AIS DENGAN PARAS HB?

1) MENGIDAM BAHAN BUKAN MAKANAN (PICA)

American Pregnancy Association menyatakan, jika wanita mengandung mengidam bahan bukan makanan (ais, tanah, sabun, ubat gigi) dan memakannya, ia boleh mendatangkan kemudaratan kepada ibu dan bayi yang dikandungnya.

Bahan yang diambil berkemungkinan boleh menghalang penyerapan nutrien (vitamin dan mineral) dalam makanan yang diambil oleh wanita tersebut dan boleh menjadi punca berlakunya kekurangan zat yang berterusan.

IKLAN

Selalunya tabiat mengunyah ais (pagophagia) sering dikaitkan dengan ibu hamil yang mempunyai rendah haemoglobin dalam darah (anemia) Jadi sebaiknya pergi periksa ya jika ada kenalan yang suka mengunyah ais ni.

Tiada Selera Punca Kunyah Ais Waktu Hamil. Pakar Nutrisi Jelaskan Kesannya Pada Ibu Mengandung!

2) KALAU MENGIDAM MAKANAN PULA?

Sebenarnya, penyebab berlakunya mengidam atau penolakan sesuatu jenis makanan semasa mengandung masih tidak diketahui. Terdapat pelbagai faktor yang dikaitkan sebagai punca berlakunya mengidam.

Menurut seorang pengkaji, Siobhan Dolan berpendapat mengidam atau penolakan semasa kehamilan sebenarnya merupakan satu faktor perlindungan, walaupun tiada data saintifik yang mencukupi untuk menyokong teori ini.

Perkara seperti peningkatan keperluan kalori serta zat makanan (nutrien) semasa kehamilan dan keperluan untuk pertumbuhan atau pembentukan janin merupakan alasan mengapa keadaan ini berlaku.

Walau bagaimanapun, ada sesetengah saintis atau penyelidik menyatakan perubahan hormon semasa mengandung turut memberi kesan kepada deria bau. Ini secara tidak langsung memberi kesan dalam pemilihan dan pengambilan makanan.

Mengidam sesuatu jenis makanan semasa mengandung turut dikaitkan sebagai petanda berlakunya kekurangan zat makanan atau nutrien.

Sebagai contoh, seseorang wanita hamil yang mengidam susu atau produk tenusu seperti keju menunjukkan kekurangan kalsium. Manakala mengidam makanan manis seperti coklat menandakan peningkatan keperluan kalori atau kekurangan vitamin B.

IKLAN

Tiada Selera Punca Kunyah Ais Waktu Hamil. Pakar Nutrisi Jelaskan Kesannya Pada Ibu Mengandung!

JADI APAKAH YG PERLU DILAKUKAN JIKA ANDA MENGIDAM SEMASA HAMIL?

Berikut adalah 6 langkah yang boleh anda lakukan :

1)Makan makanan yang seimbang dan pilih makanan yang kurang lemak serta tinggi serat seperti produk bijirin penuh, buah-buahan dan sayur-sayuran serta kekacang. Sekiranya anda makan secara sihat setiap hari, sesekali anda mengidam makanan yang kurang berkhasiat dan diambil dalam jumlah yang sedikit tidak menjejaskan keperluan zat yang diperlukan oleh bayi dalam kandungan.

2) Makan secara kerap dan boleh makan enam kali dalam sehari dalam jumlah yang sedikit tetapi mengenyangkan. Ini bagi membantu mengelakkan penurunan paras gula dalam darah sehingga sukar untuk  mengawal keinginan untuk makan.

3) Alihkan perhatian dengan keluar berjalan, bersembang, membaca atau menjauhi dapur anda atau kedai.

4) Beri tumpuan kepada makanan yang rendah kandungan kalorinya.

5) Sekiranya ingin makan ais krim, pilih ais krim yang diperbuat daripada yogurt rendah lemak yang disejuk beku atau sorbet.

IKLAN

6) Sekiranya mengidam untuk makan kerepek kentang (bergoreng), pilih yang dibakar atau dipanggang dan kurang garam.

Tiada Selera Punca Kunyah Ais Waktu Hamil. Pakar Nutrisi Jelaskan Kesannya Pada Ibu Mengandung!

Sekali lagi dinyatakan, adalah tidak salah untuk anda mengidam semasa mengandung. Walau bagaimanapun, pastikan anda tidak mengambil makanan tersebut secara berlebihan.

Pengambilan makanan yang tinggi kalori terutamanya yang tinggi kandungan gula dan lemak atau minyak boleh menyebabkan peningkatan berat badan yang berlebihan secara mendadak.

Pertambahan berat badan yang berlebihan akan meningkatkan risiko anda untuk mendapat penyakit diabetes semasa mengandung dan masalah tekanan darah tinggi.

Dan jika anda mengidam bahan bukan makanan sila maklumkan pada doktor anda dan sentiasa ketahui status Hb anda.

#syazanutritionist #pakarpemakanan

Selain itu:  Lepas 2 Tahun Bebas Dah Tak Payah Pakai Pelitup Muka Dalam Bangunan, Hanya Pilihan

Artikel Berkaitan:

Tak Nampak ‘Baby Bump’ Tapi Seri Bakal Ibu Terserlah. Mira Filzah Kini Hamil Masuk Trimester Ketiga!

Hilang 25 KG Dalam Masa 10 Bulan Tanpa Berlapar! Wanita Kongsi 30+ Menu Sihat & Sedap Waktu Diet!

Wanita Kongsi Petua Elak Badan Berbau Untuk Yang Berisi. Turut Ajar DIY Skrub Anti Selulit!

Lubuk konten Kesihatan dan penjagaan diri segalanya di seeNI. Rapi kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI