diet GDM

Khas buat ibu mengandung yang nak kontrol gula dalam darah, anda boleh baca perkongsian wanita ini yang berjaya terlepas daripada masalah GDM (Gestational Diabetes Mellitus) atau lebih dikenali dengan kencing manis waktu hamil.

Kadangkala buntu juga bila bacaan gula dalam darah sentiasa tinggi sedangkan anda sudah berusaha mengawalnya. Itulah yang berlaku dalam situasi Puan Robayah Bachik, dia disahkan ada GDM sewaktu kandungan dalam 6 bulan.

Bacaan Gula Ibu Mengandung Terlalu Tinggi

Menurutnya, semasa minum air gula, bacaan dalam 9.8. Tinggi sungguh. Terkejut pun ada sebab dia bukan penggemar makanan dan minuman manis. Untuk orang mengandung, bacaan tak boleh lebih dari 6.5.

Salah satu sebab jadi begitu ialah faktor umur dan juga berat badan sekarang.

Ceritanya, apabila berjumpa dengan pakar yang memantau kesihatannya, Dr Sakinah (APSH), dia memang kena sound direct. Diterangkan apa kesan kesan kepada bayi dan apa kesan kepada saya selepas bersalin jika paras gula masih belum dapat dikawal.

Maka bermulalah rutin check gula sendiri setiap hari sebanyak 3 kali.

“Ikutkan jari ni, memang sedihlah. Lepas tengok jari telunjuk kanan dah takde ruang nak cucuk, pindah ke jari kiri pula.” Luahnya selepas terpaksa check gula sendiri di rumah.

Risiko Tinggi, Anak Boleh Meninggal

IKLAN

Gula yang tinggi boleh menyebabkan bayi terlalu besar, walaupun ibu tiada diabetes. Ini bukan hanya menyebabkan berat badan ibu naik, tetapi lebih susah nak bersalin dengan normal.

Namun apa yang paling terkesan adalah apabila Dr Sakinah beritahu risiko yang paling tinggi ialah stillbirth iaitu anak meninggal dalam perut pada akhir kehamilan. Memang sangat risau. Kemudian rasa takut nak cucuk insulin pun ya juga. Bercampur baur emosi jadinya.

Selain itu:  Buat Sarapan Guna Roti Gardenia Gourmet Selections, Makan Kosong Pun Sedap!

Kemudian apabila Puan Robayah sudah mula diet, dia banyak try and error. Nasi hanya makan suku, protein suku, sayur separuh pinggan.

Katanya, dia cuba mengelak ambil kentang, roti putih, carrot, air bergula, kuih muih yang manis. Roti canai dan roti telur memang dia haramkan terus.

Diet Pagi
Setiap pagi dia akan makan nasi sebab pernah dia makan roti whole meal 2-3 keping dengan tuna, tapi gula naik lebih dari 7 dan perut tak tahan lapar. Jadi dia akan makan nasi juga pada waktu pagi.

IKLAN

Diet Tengah Hari
Tengah hari pun sama masih lagi suku-suku separuh.

Diet Petang
Petang bila lapar, dia akan makan epal sebiji. Alhamdulillah… dia boleh alas perut dan tahan hingga tunggu untuk dinner.

Pernah cuba makan buah prune dan anggur, gula naik mencanak. Jadi tak sesuai untuknya. Kuih muih pun dia elak terus.

Diet Malam
Makan malam pun nasi juga tapi masih suku suku separuh.

“Saya masih lagi minum air teh tapi tanpa gula. Dan setiap masa akan minum air masak,” kongsinya.

IKLAN

Sayur biasanya dia akan buat sup sayur bayam atau sawi. Kalau nak sedap, dia akan lebihkan cili api dan juga lada hitam. Memang kenyang sebenarnya bila makan sayur lebih.

Bila dah sebulan lebih kawal cara makan, berat masa mengandung turun sikit dan badan tak lesu. Tekanan darah pun dah cantik. Bacaan gula Puan Robayah pun jarang jarang melepasi bacaan 6.

Untuk bab suplemen pula, “Saya juga amalkan makan suplemen semasa mengandung. Vitamin C, B Complex, Omega, Kalsium (ostematrix untuk elakkan kejang). Dan doktor juga bekalkan Obimin.” Kongsinya lagi.

Selain itu:  Diambil Setiap Hari Secara Sederhana, Ini 8 Manfaat Habatussauda Untuk Kesihatan

Apabila tiba masa temu janji dengan Dr Sakinah untuk consult pasal kes GDM, hasilnya dia sudah tak perlu jumpa doktor dalam masa terdekat. Tarikh yang diberikan untuk jumpa semula ialah tahun seterusnya.

Ini kerana doktor yang pantau Puan Robayah berpuas hati dengan cara dia kawal paras gula dalam darah.

Ya, caranya seperti yang dia kongsikan di atas. Memang nampak sedikit ‘seksa’, sebab banyak benda tak boleh makan. Tetapi bila fikir kesan pada bayi dan kesan pada diri sendiri pada masa akan datang, itu yang lebih utama berbanding nak memuaskan nafsu perut.

Jadi kepada anda di luar sana yang senasib dengan Puan Robayah, boleh lah cuba ikut tip yang dia kongsikan ini, ya. Bukan hanya untuk ibu mengandung, yang tak mengandung pun boleh cuba diet sihat ini. Kata nak sihat!

Lubuk konten Kesihatan dan penjagaan diri segalanya di seeNI. Rapi kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI