Rose Blackpink

Tak sangka, rupanya bintang Korea, Rose Blackpink nak nasi sebelum memulakan sesuatu aktivitinya.

Permintaan wanita ini jadi perhatian apabila dia memilih nasi berbanding semangkuk sup sayur sayuran yang disediakan untuknya.

“Sebelum lakukan sesuatu yang penting, saya kena makan nasi,” ujarnya dengan aksi spotan.

Nak Nasi Sebelum ‘Bekerja’, Rahsia Rose Blackpink Kekal Cantik & Langsing!

Acara paling penting yang dimaksud Rose tentu saja Met Gala dan ini adalah kali pertama dihadiri olehnya di mana majlis hanya menghimpunkan designer, model dan selebriti popular dalam satu acara.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ROSÉ (@roses_are_rosie)

Nak Nasi Sebelum ‘Bekerja’, Rahsia Rose Blackpink Kekal Cantik & Langsing!

Ternyata sikapnya ini menurut netizen melambangkan diri Rose yang sangat melambangkan jati diri orang Asia akan tetap mencari nasi walau di mana berada.

“Tiada nasi,” ini adalah mimpi ngeri orang Asia, tulis seorang pengguna YouTube.

Malah dengan makan nasi penampilan Rose tetapi cantik dengan tubuh kekal langsing. Jadi sebenarnya tak salah kita nak makan nasi cuma kena ‘jaga-jaga’. Nah cuba semak cara yang betul.

Ini antara kesalahan dalam kita makan nasi, yang buatkan berat kita senang naik dengan mendadak.

IKLAN

1. Ambil terlalu banyak lauk

Selalunya nasi tak bersalah tapi kita yang ambil terlalu banyak lauk sampai terlebih kalori yang sepatutnya. Lagi-lagi kalau lauk yang cara masakan dia bergoreng dan gunakan terlalu banyak minyak.

Lagi teruk kalau lauk banyak, dan nasi pon banyak. Seeloknya kawal portion hidangan kita untuk pastikan pengambilan kalori kita tak terlebih dari yang sepatutnya. Di bawah nanti, kita akan ajar macam mana cara nak pastikan kita tak terlebih portion hidangan kita.

Selain itu:  Guna Pegaga Dan Nasi Kisar, Kulit Jadi Cantik Semula Jadi

2. Tak makan sayur

Sayur adalah satu komponen penting dalam hidangan seimbang kita, dan sayur juga tinggi khasiat dan fiber. Fiber ni bantu buatkan kita tahan kenyang lebih lama, dan elakkan dari rasa craving terutama craving benda-benda manis.

Jadi kalau kita nak elakkan dari senang naik berat, memang digalakkan untuk pastikan ada sayur dalam hidangan kita. Kalau sayur yang macam ulam-ulaman tu lagi bagus.

3. Makan nasi kuah banjir

Kalau tengok memang nampak menyelarakan sangat kan, tapi itulah, kalau makan nasi kuah banjir ni memang antara penyebab senang sangat nak naik berat. Sebab selalunya kuah ni memang penuh dengan minyak, tinggi garam dan gula.

Jadi kat situ banyak sangat kalori terlebih dan buatkan kita senang nak naik berat. Kena kawal pengambilan kuah dan jangan ambil kuah terlalu banyak untuk kesihatan jangka masa panjang kita.

4. Minum air manis semasa makan nasi

Memang ramai orang dah tahu, air manis memang antara penyebab lemak senang berkumpul dekat badan kita. Dan biasanya kalau makan di kedai ni, kebanyakan kita memang suka makan nasi dengan air manis sekali, baru best kan.

IKLAN

Tapi kalau tak nak berat badan kita naik dengan mendadak, memang kena kurangkan sangat minum minuman manis ni, jadi kita jimatkan pengambilan kalori kita dengan hanya minum air kosong sahaja. Bagus untuk kesihatan, lebih jimat dan bantu turunkan berat badan.

5. Kurang protein dalam hidangan

Hidangan yang lengkap dan seimbang sepatutnya perlu ada karbohidrat, protein, sayur-sayuran dan lemak baik. Antara cara salah makan nasi ialah kurang protien dalam hidangan kita, jadi buatkan kita akan rasa kurang kenyang dan nanti nak makan lagi banyak.

Selain itu:  Muka Bulat Dan Tembam Jadi Tirus Lepas Guna Trik Vertical Contour

Biasanya kalau kita makan nasi goreng, selalu tak seimbang sebab nasi terlebih tapi protein kurang. Jadi boleh tambah seketul ayam atau telur untuk lengkapkan keperluan protein kita.

6. Makan nasi dengan makanan yang diproses

Yang ni memang patut dielakkan sangat. Makanan yang diproses ni memang bahaya, tinggi dengan lemak, garam, gula dan bahan pengawet yang bukan sahaja senang buat berat kita naik, tapi tak berapa elok untuk kesihatan jugak.

Sebaiknya hidangan nasi yang kita nak makan tu ialah nasi dari jenis beras perang, sebab lebih rendah glycemic index, lebih tinggi serat dan merupakan jenis karbohidrat kompleks.

Untuk lauk pula sebaiknya dari jenis ikan atau ayam dengan cara masakan yang dibakar, direbus atau dipanggang. Dan sayur-sayur pula ialah dari jenis ulam-ulaman. Dari segi portion, boleh gunakan konsep suku-suku separuh.

IKLAN

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ROSÉ (@roses_are_rosie)

Rata-rata peminat mengatakan Rose sebagai bintang cukup merendah diri dan sangat cantik.

Terdahulu Rose sebagai duta YSL, tampil dalam Met Gala 2021 dengan menyarung dress pendek warna hitam dari jenama antarabangsa tersebut.

 

Artikel Berkaitan:

Suka Nasi Lemak Berbanding Roti Canai. Ini Trivia Menarik Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob, Perdana Menteri Ke 9!

“Cantik Sangat…” Zizi Kirana Tampil Kelainan. Pilih Persalinan Klasik Warna Hitam Untuk Majlis Nikah!

Tunggu 10 Tahun Untuk Dapat Berat Ideal. Wanita Kongsi Cara Diet Lenyapkan 28 KG Dalam Masa 8 Bulan!

Lubuk konten Kesihatan dan penjagaan diri segalanya di seeNI. Rapi kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI