Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini menyebabkan ada kalanya kita lelah dalam menguruskan urusan seharian hingga badan terasa nak demam.

Dek kerana urusan kerja tidak henti-henti menyebabkan seseorang itu kekurangan waktu rehat mencukupi.

Jangan risau kerana anda boleh segarkan badan hanya dengan menggunakan petua semula jadi atau bahan dapur sedia ada.

Seperti perkongsian wanita ini No Or di laman sosial Facebook menggunakan biji selasih yang direndam dengan limau kasturi atau lemon untuk tujuan menyegarkan badan.

Selain itu juga katanya fungsi limau kasturi atau lemon ini boleh membuatkan wajah kekal awet muda.

PETUA SEGARKAN BADAN

Dah 2 hari, badan ni rasa lemah macam nak demam. Teringat kat dapur ada biji selasih.

Kalau ikut petua orang tua, selasih ni boleh sejukkan badan dan tingkatkan daya ketahanan badan jugak.

Dalam kajian perubatan pun dah terbukti biji selasih ni boleh rangsang penyerapan, tingkatkan aliran darah, legakan sawan, redakan demam dan sebagai pembersih toksin.

Selasih juga mampu kurangkan risiko penyakit jantung. Selain itu, dalam kajian tabung uji pulak, ekstrak biji selasih mampu bunuh bakteria berbahaya dan mencetuskan kematian sel barah. 

Haaa, kan ada banyak tu khasiatnya.

IKLAN

Biji selasih ni takde rasa. Nak dapat kan rasa yang sedap dan khasiat yang lagi power, Cik No tambah Kayu manis Ceylon (KMC) ngan limau kasturi. 

Perghhhh, harum wangi bau KMC tu, bila bergabung ngan limau kasturi. Memang nyaman. Bila dah hirup, sedap giler beb 

Memang automatik rasa segar terus ke seluruh badan.

Sambung cerita pasal khasiat, limau kasturi ni pulak, boleh halus kan kulit dan tingkatkan penghasilan kolagen dalam badan kita. 

Boleh buat kulit nampak cantik dan muka kita awet muda. Haaa gitewww.

Kalau KMC pulak, sah sah le korang dah tau. Inikan ‘kayu magic’. Lagi la banyak khasiatnya.

Eh, petua best ni elok kalau kita amalkan selalu. Selain untuk segarkan badan, resepi ni sesuai jugak untuk turunkan #kencing_manis, #darah_tinggi dan #gastrik jugak tau.

IKLAN

Haaa , ni lah resepi nya 

PETUA SEGARKAN BADAN

Bahan-bahan:
1/2 batang Kayu Manis Ceylon
1/2 sudu teh biji selasih
2 biji limau kasturi 

Cara Membuat:
1- Rebus Kayu Manis Ceylon dengan 1 gelas air hingga didih. Dah tutup api, tunggu suam.
2- Masukkan biji selasih, tunggu sekejap. 
3- Bila nak minum, baru perah kan limau kasturi.

IKLAN

Okey siap. Cuba tau, jangan tak cuba 

Tapi kene guna Kayu Manis Ceylon, sebab nak minum selalu. 

Kulit Kayu Manis yang biasa tu, tak boleh minum banyak. Nanti boleh rosakkan organ hati. 

Lagi satu, kalau korang nak ganti limau kasturi tu dengan lemon pun takde masalah. Ok jer. Kita je tau, badan kita. 

Kalau nak sihat, buat pilihan tepat. Jangan pilih yang mudarat 

#PetuaSihatCik No Or

Artikel Berkaitan:

Walau Alami Pecah Lidah & Ulser Kesan Rawatan Radioterapi, Tapi Berat Elyana Kini Dah Naik 7kg

Sukar Kunyah/Telan Makanan Simptom Gangguan Otot Di Wajah. Tiada Ubat Boleh Rawat Tapi …

Elak Makan Durian Lepas Vaksin Untuk Langkah Berjaga-Jaga, Ini Penjelasan Lanjut Mengenainya