kentang bertunas

Dek kerana sayang nak buang, ramai lagi yang rela makan kentang bertunas. Memang beli pakai duit tetapi kalau ada kesan sampingan yang tak elok pada tubuh badan, eloklah kita ketepikan. Nak-nak pula kalau masak nak bagi anak makan.

Merujuk pada perkongsian Doktor Perubatan, Mazliana Mazlan pun ada menulis jelas tentang kesan daripada makan kentang yang bertunas. Nah, jemput baca ya.

Kentang Bertunas

Kentang kalau dah rupa macam ni, terus buang sebab tinggi dengan kandungan glycoalkaloid.

Kalau tak nak buang, tanam pun boleh.

Glycokoid adalah bahan kimia yang secara semulajadi ada dalam kentang.
Kentang bertunas yang dah lama ada di dapur kita, tinggi dengan kandungan glycoalkaloid, berbanding kentang baru tidak bertunas.

IKLAN

Glycoalkaloid, tidak mengapa jika kandungannya tak banyak bila kita makan. Tapi jika berlebihan, akan buat penyakit lain pulak yang timbul.
Terutama untuk ibu mengandung dan anak kecil. Lebih hati-hati ya, jika rumah kita ada 2 golongan ini.

Muntah.
Cirit.
Sakit perut.

Antara kesan sampingan jika makan kentang bertunas yang tinggi kandungan glycoalkaloid.

Jika terlampau banyak kandungan glycoalkaloid yang diambil, ada risiko lain yang lebih membahayakan.

IKLAN

Rendahkan tekanan darah.
Tinggikan denyutan nadi.
Demam.
Sakit kepala.

Malah, boleh juga bawa kepada kematian.

Pernah saya tengok cerita Hindi, dia kupas biji epal banyak-banyak, dan kisar. Kemudian masukkan dalam protein shake orang yang nak diracun.
Sebab dalam biji epal ada kandungan cyanide, yang kalau makan sebiji je tak jadi apa. Tapi kalau makan dengan kuantiti yang banyak, boleh sampai akibatkan kematian.

Kentang Bertunas Bahaya, Patutlah Doktor Suruh Buang!

IKLAN

Ada Kesan Sampingan

Dulu saya sayang juga nak buang, sebab dua biji je kentang yang tinggal, dan dah nak masak pagi tu buat sup ayam pulak. Tapi bila teringat kesan sampingan yang anak-anak ada kemungkinan boleh dapat, tak fikir panjang dah saya.

Selain itu:  Baik Untuk Pesakit Diabetes. Pakar Pemakanan Jelaskan Manfaat Pemanis Tiruan Sebagai Ganti Gula!

Kalau diorang sakit, lagi teruk saya nak handle lepas tu. Apalah sangat dua biji kentang dan sup tanpa kentang kan.

Boleh ya, sama-sama kita cuba.

Macam mana? Rasanya anda boleh pilih makanan terbaik untuk anak-anak tersayang ya. Sebelum menjemput penyakit bahaya, lebih molek jika kita ada kesedaran untuk mengelak memberikan kentang bertunas pada anak-anak.

Lubuk konten Kesihatan dan penjagaan diri segalanya di seeNI. Rapi kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI