sabun parrot

Ini menarik, guna sabun parrot sahaja untuk cuci kualinya yang hitam. Masalah periuk belanga berkerak bukanlah isu yang asing di dapur. Kesan hitam dan kerak pada kuali dan periuk memang susah untuk ditanggalkan.

Kadang basuh dan sental banyak kali pun, tapi masih tak hilang kesan hangus dan hitam belakang periuk. Jadi apa cara yang paling berkesan untuk atasi masalah ni?

Jom kita ikuti perkongsian daripada Tinie Razak tentang cara sental periuk belanga sampai berkilat dengan cara yang mudah.

Guna Sabun Parrot Sental Periuk Belanga, Berkilat Sungguh Hasilnya!

Guna Sabun Parrot Sental Periuk Belanga, Berkilat Sungguh Hasilnya!

Guna tiga barang je, confirm berkilat kuali dan periuk yang ada di dapur, barulah semangat sikit nak masak!

Ramai teruja tengok hasilnya. Malah ada yang menganggap Tinie jarang memasak sebab kuali dan periuk yang berkilat. Tapi hakikatnya, dia adalah seorang tukang masak!

Memang sudah menjadi rutin untuk dia kumpulkan semua periuk belanga dan sental kesemuanya setiap 2 minggu.

IKLAN

Jadi, memang tak sempatlah kotoran nak melekat sampai menebal dekat kuali dan periuk!

Ini 3 barang yang Tinie selalu gunakan, senang nak dicari di pasar raya:

Guna Sabun Parrot Sental Periuk Belanga, Berkilat Sungguh Hasilnya!

1. Gosok Periuk Kasar (Jenama Scotch Brite)

Kalau guna jenis ni senang sikit, sebab ada pemegang.

IKLAN

Guna Sabun Parrot Sental Periuk Belanga, Berkilat Sungguh Hasilnya!

2. Gosok Periuk Halus (Steel Wool)

Menurut Tinie, tak semua steelwool berkesan, jadi anda kena pandai cari. Yang dia selalu guna ni jenis yang bungkus besar. Bila nak digunakan, kena tarik-tarik dulu.

Guna Sabun Parrot Sental Periuk Belanga, Berkilat Sungguh Hasilnya!

IKLAN

3. Sabun Mandi Popinjay Hijau (Sabun Cap Burung)

“Saya guna sabun Popinjay ni sebab dia cepat kembang (macam sabun kapak) bila terendam air, kebanyakan sabun mandi yang lain, dia lambat sikit.

So, saya akan tekapkan kat sabun dan gosok. Sabun ni saya beli dekat NSK. Tapi dekat kedai runcit or pasaraya pun ada je,” coret Tinie dalam hantaran tersebut.

Selain itu:  Rupanya Bahaya Makan Ubat Tiada Kelulusan KKM, Boleh Rosakkan Buah Pinggang & Hati

Untuk tanggalkan kerak yang tebal pula, Tinie sarankan untuk kikisnya menggunakan pisau, kemudian gosok dengan berus kasar. Lepas tu, baru gunakan berus yang halus.

Dengan adanya tips ni, anda pun boleh dapatkan semula seri pada kuali dan periuk yang dah lama hilang akibat kerak hitam yang menebal.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. Selamat mencuba!

Lubuk konten Kesihatan dan penjagaan diri segalanya di seeNI. Rapi kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI