Berdepan era pandemik Covid-19, antara sakit berjangkit yang menakutkan selain batuk dan selesema adalah demam.

Apatah lagi jika demam ini menyerang kanak-kanak kecil berusia 5 tahun ke bawah. Pastinya ubat demam akan sentiasa ada dalam stok di rumah.

Bila bercakap tentang demam kita secara tidak langsung akan turut membicara tentang ubat demam paracetamol dalam bentuk cecair.

Setiap kali demam pasti doktor akan memberikan preskripsi ubat demam paracetamol dalam bentuk cecair.

Bahaya Simpan Lama Lebihan Ubat Demam Dalam Peti Sejuk. Doktor Ini Jelaskan Sebabnya!

Artikel Lain: Jangan Ambil Paracetamol Lebih Dos Waktu Demam, Risiko Dapat Penyakit Hati. Doktor Jelaskan Sebabnya!

Tapi tahukah anda ubat demam cecair sebenarnya tidak elok disimpan terlalu lama? Dan ia juga tidak elok untuk disimpan lama di dalam peti sejuk!

Perkongsian dari Dr Ahmad Luqman Bukhari dalam posting di Twitter tentang hal penyimpanan ubat demam paracetamol di dalam peti ais.

IKLAN

Bahaya Simpan Lama Lebihan Ubat Demam Dalam Peti Sejuk. Doktor Ini Jelaskan Sebabnya!

Dulu saya selalu rasa pelik. Kenapalah ramai mak ayah yang bawak anak jumpa kami beritahu demam panas si kecil tu tak kebah padahal dah suapkan ubat demam masa kat rumah.

Rupa-rupanya anak tu dah diberikan ubat demam yang tersimpan lama kat dalam peti sejuk. Kemungkinan besar ubat tu dah pun rosak dan tak berkesan!

Patutlah budak tu asyik merengek je, badan panas suhu tak turun-turun.

IKLAN

Ubat demam tu asalnya masa dibotolkan kat kilang ubat, ianya dah terisi dengan clean air. Ada jugak yang diisi dengan nitrogen. Cecair ubat tu pulak dah dicampur siap-siap preservatives sebab nak cegah pembiakan bakteria dalam ubat tu.

Cuma masa kita bukak penutup botol ubat demam tu, clean air tadi tu akan terkeluar lalu udara biasa mula masuk ke dalam. Sebab tu tak bagus simpan ubat demam yang dah dibuka lama-lama sebab udara biasa tu mengandungi bakteria dan kulat.

Artikel Lain: Diserang Kejang Otot Betis Bukan Sebab Tak Cukup Vitamin. Doktor Jelaskan Punca Sebenar!

Selain itu:  Gemar Ketawa Sepuasnya, Rahsia Kekal Jelita & Sentiasa Awet Muda Fazura

Lagi satu kesilapan kita biasanya kita pergi letak pulak ubat demam tadi tu simpan berbulan-bulan lama kat dalam peti sejuk. Padahal suhu yang rendah dalam peti sejuk tu akan buatkan proses kondensasi berlaku kat dalam botol ubat tu.

IKLAN

Kalau tak percaya, nanti bukaklah bahagian dalam penutup botol dan boleh nampak wap air berkumpul kat situ. Wap air tu tak ada bahan pengawet. Bakteria dan kuman senang sangat nak membiak bila wap air tu bercampur dengan ubat.

Elok-elok kita ingat ubat demam tu tahan lama kat dalam peti sejuk, rupa-rupanya kita yang jadi punca bakteria membiak sampai rosakkan ubat. Lepas tu kita jugaklah yang duk suap ubat rosak tu kat anak dan pening kepala sebab demam si kecil tu tak kebah-kebah.

Aduh. Huhu.

Jadi nasihat saya, ubat demam kat rumah kita tu nanti letak je kat tempat kering pada suhu bilik. Paling bagus tak payah simpan lagi dah bila anak dah sihat.

Tapi kalau nak simpan jugak, paling lama cukup 2 bulan buang je walaupun masih ada baki. Harapnya korang tak simpan dah ubat demam lama-lama kat dalam peti sejuk lepas tahu info ni ye.

Tolong #sebarkan ilmu yang sangat penting ni pada mak ayah yang lain jugak. Kesian sangat kat anak-anak yang terpaksa menanggung demam panas sebab mak ayah dia tersilap berikan ubat demam yang dah rosak.

Artikel Lain: Jangan Ambil Paracetamol Lebih Dos Waktu Demam, Risiko Dapat Penyakit Hati. Doktor Jelaskan Sebabnya!

Lubuk konten Kesihatan dan penjagaan diri segalanya di seeNI. Rapi kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI