wanita Thai

Kalau dilihat, wanita Thai memang berwajah cantik dan gebu. Malah kulitnya bersih dan kebanyakannya berambut cantik. Pelik tak kenapa mereka boleh dapatkan kulit dan bentuk badan yang sempurna macam tu?

Haa, kalau nak tahu, sebenarnya mereka ini menjaga pemilihan makanan setiap hari. Gaya pemakanan yang sihat membantu serlahkan lagi kecantikan luaran dan dalaman mereka ni.

Wanita di Thailand juga terkenal dengan mengamalkan petua semula jadi dan rutin alami setiap hari. Jadi, tak pelik lah kalau kulit dan badan diorang sentiasa cantik.

Rahsia Wanita Thai Cantik

Jom kita tengok rutin yang dilakukan oleh wanita Thailand untuk kelihatan cantik dan berseri-seri.

1) Berurut

Berurut ni dah jadi kewajipan buat mereka, sebab itu lah di Thailand ramai yang pandai mengurut.

Mengurut ni dapat melancarkan perjalanan darah dan merehatkan tubuh badan. Bila badan dah rehat, sekali gus dapat menenangkan minda dan jiwa kita.

Minyak urut yang mereka pakai pun semuanya guna bahan semula jadi, seperti minyak kelapa dicampur halba, halia, bawang putih dan kunyit hidup.

2) Beras pulut

IKLAN

Beras pulut merupakan menu tradisi buat masyarakat di Thailand. Sebenarnya, bila kita makan pulut, ia dapat memberi bonus pada kulit wajah yang cantik dan bersih.

Sebab itu lah, kalau anda perasan, warga Thailand selalu guna beras pulut sebagai masker untuk muka dan badan.

Cara Buat Masker Beras Pulut:
Ambil 6 sudu teh tepung beras pulut dan 3 sudu teh susu kambing dan satu sudu madu, campur hingga sebati dan menjadi pes. Sapukan pada muka dan leher dan biarkan selama 20 minit. Bilas dengan air suam atau air biasa.

Selain itu:  Kongsi Petua Wanita Thai Hilangkan Jerawat & Jeragat. Buat Sendiri Masker & Skrub Guna 3 Bahan Dapur!

3) Lulur

Haa lulur ni merupakan satu kewajipan buat wanita di Thailand. Lulur badan dapat membuatkan kulit jadi licin dan lembut. Halus dan gebu je nanti kulit badan kita lepas lulur.

Selalunya bahan yang digunakan untuk lulur adalah kunyit, beras, bunga, halia, asam jawa dan buah-buahan.

IKLAN

4) Amal rempah ratus

Wanita di Thailand suka mengamalkan makan herba dan rempah ratus. Menu yang selalu mereka pilih adalah halia, lengkuas, serai dan herba serta rempah ratus sebagai pilihan dalam hidangan.

Pilihan rempah ratus yang panas dan hangat inilah yang akan membuatkan dalaman tubuh badan jadi lebih sihat.

5) Santan Untuk Cantikkan Rambut

Wanita Thailand menggunakan santan untuk mendapatkan rambut yang sihat dan cantik. Tanpa bahan kimia, semuanya bahan alami.

Kandungan santan dapat memperbaiki rambut dan kulit kepala yang kering disertai gatal. Malah santan juga berfungsi sebagai pelembap untuk memulihkan rambut yang rosak.

IKLAN

Jika rambut dan kulit kepala dalam kondisi lembap, maka pertumbuhan rambut juga akan lebih cepat terjadi. Haaa… cara ini akan buat rambut tumbuh sihat dan lebat.

Cara menggunakan santan untuk rambut dan kulit kepala dimulakan dengan memanaskan 60 ml santan kelapa terlebih dahulu.

Sapukan pada permukaan kulit kepala kemudian urut perlahan selama 15 minit.

Kemudian, sapu rambut mulai dari akar hingga ujung rambut. Bungkus rambut menggunakan shower cap dan biarkan selama 45 minit.

Cuci bersih rambut dengan air dan syampu sampai bersih. Cara ini dapat melebatkan rambut dan anda boleh amalkan sekali seminggu.

6) Buat Masker Sendiri

Nak menjaga kulit wajah, wanita Thailand memilih masker semula jadi seperti betik dan beras pulut. Dua bahan ini merupakan pilihan utama kerana mampu memberikan hasil yang cantik dan memuaskan.

Selain itu:  Khasiat Air Rebusan Barli, Boleh Atasi Masalah Kencing Kotor & Tak Lawas

Haaa… sekarang anda sudah boleh masuk dapur, kumpul semua bahan-bahan yang diperlukan dan cuba amalkan tips di atas untuk dapatkan kulit wajah dan badan yang langsing. Senang, semua bahan-bahan yang digunakan mudah nak cari dan murah.

Jangan tunggu lama-lama, selamat mencuba!

Lubuk konten Kesihatan dan penjagaan diri segalanya di seeNI. Rapi kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI