Lemon adalah antara buahan sitrus yang sangat baik untuk kesihatan. Sama ada dibuat detok atau diminum jusnya setiap pagi untuk lebih memberi kesegaran pada tubuh badan.

Namun jika dicampur madu juga turut memberi khasiat tersendiri. Terutama mereka yang ada masalah batuk dan kolesterol.

Perkongsian dari Puan Siti Hasnah AR yang memberitahu cara membuat air campuran lemon dan madu ini dan boleh dibuat stok untuk diminum berulang kali.

Rasanya tidak pahit dan boleh diamalkan minum sebelum tidur terutama untuk mengurangkan kolesterol.

Campuran Lemon & Madu Untuk Hilangkan Batuk & Kolesterol

Lemon madu.. buat stok.. lagi lama simpan lagi sedap… boleh makan dengan buahnya sekali..

Bahan-bahan:

6 biji lemon

300 ml madu

Secubit garam

1 senduk gula perang

Sedikit halia

IKLAN

Air garam – rendam lemon seketika

Cara membuât:

1. Rendam lemon dengan air garam dalam 10 minit, kemudian bilas dan basuh. Potong nipis dan buang biji. Tambahkan halia kalau tak suka letak tak apa.

2. Masukkan 1 senduk gula perang, 300ml madu asli, secubit garam. Jangan tambah air.

3. Gaul sampai sebati, nanti air jus dari lemon akan keluar sudah cukup, dah sebati boleh la masuk dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk, esok boleh guna.

IKLAN

Info Tambahan:

1: Untuk yang bertanya mcm mana saya amal kan? Macam ini, dalam balang itu pati yang saya baru buat smlm..

Cara saya, saya ambil pati lemon dalam 2 sudu besar  dan tambah air panas, minum sebelum tidur tanpa gula tambahan. Untuk detox dan cut kolestrol, insyaAllah bangun pagi-pagi badan tak sakit-sakit.. tambah pulak ada halia, sedap kentut pagi-pagi tak ada bau, sungguh!!…

2: Rendam dengan kulit tak pahit ke?..

Jawapannya tak pahit bagi saya. Untuk pengetahuan kulit lemon ini banyak khasiatnya, beli mahal-mahal rugi la kalau buang kan!?

3: Kata tak letak air! Tapi dalam balang dekat nak penuh air nya..

Jawapan: Sungguh saya tak tipu!. Untuk yang mungkin tak tahu bahwa lemon ada air tersendiri ciptaan Allah, bila dah gaul dengan gula dan madu maka terjadi la begitu. Masa nak minum nanti tambah la air.

IKLAN

4: Tak sakit perut ke tu??

Jawapan: Akan sakit perut kalau minum pati tu habis sebalang. Jangan!… Itu pati!..

5: Tak letak gula boleh ke?

Jawapan.. BOLEH, lemon dan madu je pon ok, bila nak minum nanti pandai-pandai la korang olah. Yang nak letak stevia itu korang letak time nak minum, jangan perap sekali lemon nanti rosak khasiat stevia…

P/s ~.. Jus lemon ini boleh diolah dengan pelbagai cara untuk tambah sedap dan lazat.

Tapi untuk detox dan cut kolestrol korang amal kan pagi dan malam tanpa gula tambahan…

Artikel Berkaitan:

Jangan Salah Beli. Ini Caranya Pilih Skincare Sesuai Dengan Kulit Wajah Elak Kulit Berjerawat!

Rebecca Nur Islam Akhirnya Turut Positif. Setelah Hampir Tumbang Jaga Ahli Keluarga Dijangkiti Covid-19!

Tak Tahan Diserang Ulser, Bintik Kecil Macam Nanah Kat Mulut. Ini Cara Rawatan Terbaik Disyorkan Doktor!