Kebiasannya bila anak-anak demam kita akan jadi risau bila panas masih tak kebah walaupun telah makan ubat.

Lagi-lagi jika demam jadi sekejap ok dan sekejap tidak menyebabkan jalan terbaik adalah menbawa ke klinik berhampiran.

Tetapi ada juga yang bila melihat anak-anak aktif balik terus tidak memberi ubat. Namun kembali tidak sihat beberapa hari selepas itu.

Sebenarnya bagi kaum ibu jangan ambil mudah perkara ini. Jangan fikir anak dah sembuh dengan hanya makan ubat sekali dua terus berhentikan.

Lambat Sembuh Bagi Ubat Tak Ikut Dos. Doktor Beritahu Bahayanya Boleh Mudharat Kesihatan!

Artikel Lain: Konsisten Diet Atkins & Seminggu Sekali Cheat Day, Rahsia Wanita Ini Kembali Langsing

Tidak ikut apa yang doktor sarankan. Kena faham betul-betul apa yang diterangkan oleh doktor ini. Ayuh, ikuti perkongsian Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan mengenai perkara ini.

“Itulah, saya dah cakap pada dia, doktor. Kena beri ubat tu sampai habis!”

Ada seorang kanak-kanak ni, dibawa ke klinik saya minggu lepas, kemudian dibawa sekali lagi minggu ini. Kata si ibu, dah diberi ubat, tapi tak sembuh-sembuh.

IKLAN

Saya pun bertanya pada si ibu, berapa banyak, berapa kali, berapa hari ubat diberi. Saya nak tahu sama ada dos ubat yang diberi cukup atau tidak.

Bila si ibu beritahu bagaimana dia beri ubat, ternyata ada dos ubat yang diberi pada anaknya itu, kurang dari saranan. Antibiotik pun tak cukup hari.

“Ha! Dah cakap dah kena habiskan antibiotik tu, tapi dia tak ikut” ujar si suami.

“Dia dah tak demam, saya berhentilah ubat. Takut bagi lama sangat, ada side effect pula.” kata si ibu pula.

Nampak macam si ibu tak berapa faham tentang kepentingan beri ubat ikut dos. Maka, saya terangkan dengan cermat tentang perkara itu.

IKLAN

Lambat Sembuh Bagi Ubat Tak Ikut Dos. Doktor Beritahu Bahayanya Boleh Mudharat Kesihatan!

 

“Bahaya kalau tak ikut dos, kan doktor?” soal si suami pada saya, kemudian jeling pada isteri.

Saya terangkan tentang kerintangan antibiotik dan kesan buruknya pada kesihatan.

Artikel Lain: “Jangan Banyak Stresskan Otak,” – Rahsia Melissa Saila Kekal Cantik & Awet Muda Di Usia 50 Tahun

IKLAN

Kerintangan antibiotik ni sesuatu yang perlu kita elakkan.

“Itulah, doktor. Isteri saya yang tak beri ubat ikut dos,” kata si suami.

Ketika tu saya dah rasa terganggu dengan sikap si suami yang seolah-olah nak letak kesalahan ini di bahu si isteri.

“Kalau dah tahu isteri tak beri, kenapa awak tak tolong beri? Kan benda ni tanggungjawab bersama.” kata saya.

Sebenarnya, apabila doktor bertanya soalan, biasanya untuk mencari punca masalah(kesihatan), bukan untuk mencari pesalah. Jadi, tak perlu terlalu defensif atau akusatif.

Menjaga anak yang sakit adalah tanggungjawab ibu dan bapa. Sama-sama kena pikul sebab ia amat meletihkan jasmani dan rohani. Jangan letak beban itu hanya pada isteri. Jangan hanya pandai beli beras.

Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan
Kesihatan dan Perubatan

Artikel Lain: Masuk 30an, Wanita Kena Buat Ujian Pap Smear 3 Tahun Sekali. Penting Cegah Kanser Serviks!