makan pedas

Perasan tak bila anda tengah kepedasan tu, mulut tu rasa macam terbakar kan? Bila rasa terbakar terus rasa nak air lah. Masalahnya, minum air lepas makan cili ni macam campur minyak dengan air. Tak akan ngam!

Okay, kali ini Dr Syid akan berkongsi tip macam mana nak hilangkan pedas dengan cepat. Rasa pedas bila makan cili hampir sama dengan sakit bila terkena benda panas.

Makan Pedas, Jangan Minum Air Kosong

Cili mengandungi Capsaicin iaitu sejenis bahan yang akan merangsang receptor sakit pada mulut yang amat sensitif dengan haba (receptor TRPV1).

Sebenarnya capsaicin ini tak hasilkan pun haba, entah macam mana dia boleh trick reseptor sakit ini dan dia akan menyebabkan otak akan tertipu, rasa mulut itu macam dalam bahaya. Itu yang rasa terbakar!

Sama lah juga bila kita kena api, kulit kita rasa panas kemudian reaksi kita akan alihkan tangan. Sepatutnya dah rasa pedas, otak dah bagi signal suruh berhenti makan. Tetapi masalahnya kita masih enjoy makan.

Nah, kenapa minum air tak sesuai?

IKLAN

Ini jawapannya.

Capsaicin ini sifatnya non polar dan kalau nak larutkan cecair yang no polar, kena cari geng non polar juga.

Masalahnya air kosong ini jenis polar. Tak boleh geng dengan capsaicin tadi. Sebab itu bila anda tengah kepedasan, sama ada minum air sejuk atau air panas, ia tak jalan.

Malah air kosong ini akan menyebabkan capsaicin itu makin tersebar ke seluruh mulut. Haaa… sebab itu kalau minum air sejuk, kejap je lega. Selepas itu makin pedas.

Kalau nak lega cepat, anda kena cari cecair yang sifatnya sama dengan capsaicin. Maksudnya yang non polar. Contoh terbaik adalah susu atau bahan tenusu yang mana ia akan larutkan terus capsaicin tadi itu.

IKLAN
Selain itu:  Makan Pedas Boleh Kurus? Pakar Nutrisi Jelaskan Kesannya Jika Diambil Secara Berlebihan!

Sebab itulah banyak negara-negara Asia yang biasa makan pedas atau berempah ini, dessert dia mesti berasaskan susu. Nak bagi cool down effect pedas tadi.

Susu juga ada sejenis protein dipanggil casein yang akan attarct capsaicin dan bantu berikan kesan soothing.

Jadi kalau nak cari susu untuk kurangkan pedas, wajib cari susu yang ada casein. Contohnya susu lembu, yogurt atau cheese. Tetapi bukan susu almond atau susu soya, itu tak ada casein.

Jangan Minum Air Kosong Kalau Makan Pedas, Lidah Tak Ngam!

IKLAN

Namun mungkin ada golongan yang jenis tak minum susu, macam mana pula tu?

Jangan risau, anda boleh ambil minuman yang berasid. Contoh macam jus oren, epal, lemon atau tomato. Sebab capsaicin ini sifatnya alkali. Bila kita ambil benda yang berasid, ia akan jadi neutral.

Berita baiknya, makin banyak anda makan, makin anda imun dengan rasa pedas. Sebab resptor anda akan jadi tak sensitif. Dan yang best, capsaicin pun boleh tingkatkan thermogenesis dan metabolisme badan.

Jadi ini bagus kalau anda nak kurus!

Tapi awas, banyak sangat capsaicin pun tak ok, boleh sebabkan iritasi pada mulut, perut dan usus. Malah dalam sesetengah kes boleh sebabkan anda dapat serangan gastrik dan GERD.

Haa.. jadi, sila beringat bila makan ya.

Lubuk konten Kesihatan dan penjagaan diri segalanya di seeNI. Rapi kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI