Bergelar seorang ibu adalah pengalaman paling manis dan mahu dirasai oleh setiap wanita yang sudah berkahwin.

Namun siapa sangka bergelar ibu juga memberi memberi perubahan yang tidak disangka-sangka sebelum ini.

Viral baru-baru ini di laman sosial Facebook dengan perkongsian seorang wanita, Nur’Ain Mohd Ali, 28 tahun mengenai perubahan dialami pada kulit wajah ketika hamil selepas ia membengkak sehingga kelihatan menggerutu dan berkedut.

Menurutnya, ‘penangan’ hamil anak kedua itu juga menyebabkan badan serta mukanya dipenuhi jerawat disebabkan peningkatan kelenjar minyak pada kulit dan perubahan hormon.

Berkongsi mengenainya, Nur’Ain berkata, perubahan pada mukanya itu berlaku ketika kandungannya berusia tiga bulan.

“Mulanya dahi berkerut dan perlahan-lahan menjadi bengkak, kendur dan berkedut, bila pakai tudung pun penuh minyak di bahagian pipi,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Wajah sebelum, ketika hamil 9 bulan.

Namun dia bersyukur apabila suami, Zaki Izani Ramli, 37, ibu dan ibu mentuanya selalu beri kata positif sekali gus menguatkan semangat saya apabila dicemuh orang.

Menurutnya, mereka juga selalu nasihatkan supaya bersabar kerana itulah pengorbanan seorang ibu.

Katanya, sebelum ini dia pernah terbaca kisah ibu hamil, Nor Sahira Dalim yang berubah wajah ketika mengandung pada tahun lalu dan tidak menyangka nasib serupa turut menimpanya.

IKLAN

“Masa baca kisah ibu hamil itu, saya cakap dalam hati kesiannya dekat dia dan berharap ia tidak berlaku pada saya nanti.

“Namun, siapa sangka saya pula yang terkena tetapi syukur Allah permudahkan proses bersalin Muhammad Zayn Darrish yang kini berusia empat bulan, tarikh bersalin juga cantik pada 21 Jun lalu,” katanya yang menetap di sini.

Wajah terkini, sudah beransur pulih.

Dia yang juga anak ketiga daripada lima beradik berkata, dia satu-satunya ahli keluarga yang mengalami perubahan ekstrem pada wajahnya.

“Ketika hamil anak pertama tiada pula alahan teruk cuma ‘mabuk’ awal-awal saja.

“Kakak juga ada mengalami perubahan hidung mengembang dan kaki bengkak tetapi itu pun berlaku pada akhir kehamilan,” katanya yang juga turut bersedih dalam hati apabila ada orang tegur muka makin tua.

Namun begitu dia kuatkan diri seba memikirkan ini rezeki Allah selepas lapan tahun menanti kehadiran anak keduanya ini.

IKLAN

Sebelum ini dia telah muat naik status di FB memberitau bagaimana dirinya mengalami masalah ini.

Nak simpan kt sini untuk anak cucu haha
Pembawakan baby is real guyss hehehehe

Gambar yang muka macam nenek tuu muke preggy 9bulan,otw nk bersalin
Muke sebelah tu muke arini selepas 4bulan bersalin, naik turun pakar kulit..

Doakan saya kuat, sebenarnya sejak peknen malu sangat orang ajak bergambar..8tahun jarak nak dapat no2 ini,skali pregnant ambik ko muka,tapi tak semua orang dapat pengalaman macam ini

Paling best kat mana-mana rasa orang care sangat pasal aku, sebab kesian hahaha
Tapi ade jugak mulut-mulut tak best, cakap muka aku kena sumpahan laa,muka aku excident laa,ade yg sampai tak nak ngandung takut jadi macam aku..

Semoga kulit aku kembali kepangkal jalan hehe
Terima kasih Zakie Ramly tak jemu puji isteri dia cantik,sikit pun tak pernah nak cakap pape yg bukan-bukan2,selalu bagi semangat..

IKLAN

Okey laa,saja je sebab daa lame tak post pape kikikikii..

Melahirkan anak keduanya yang kini berusia 4 bulan

Namun katanya lagi perkongsiannya di FB itu bukanlah bertujuan menakut-nakutkan wanita lain di luar sana sebaliknya hanya sekadar perkongsian agar mereka yang senasib turut tabah menghadapi ujian dalam fasa kehamilan yang mencabar.

“Dulu, saya tidak dibenarkan ambil apa-apa ubat untuk rawat wajah sebab takut akan menjejaskan kesihatan bayi dalam kandungan.

“Lepas bersalin dan dua bulan pantang, saya mula makan ubat yang disarankan doktor, Alhamdulillah kini wajah sudah seperti dulu tinggal parut jerawat saja,” katanya lagi.

Suami bagi kata-kata semangat sepanjang berdepan pengalaman itu.

Artikel Berkaitan:

Lepas 3 Tahun, Bukan Je Berjaya Lenyapkan 75KG. Tapi Kulit Pun Jadi Lebih Cerah Lepas Kurus!

Viral Dikatakan Penyebab Kanser. Kini Biskut Hup Seng Dijamin Selamat Untuk Dimakan!