Menjadi tanggung jawab kita sebagai ibu bapa menyediakan makanan sempurna untuk keluarga terutama untuk anak-anak yang masih kecil.

Ini kerana tanpa penyediaan makanan yang tidak sempurna boleh menyebabkan timbul masalah lain membabitkan kesihatan.

Seperti perkongsian Dr Ahmad Luqman Bukhari yang menceritakan tentang kesan yang terjadi apabila ibu bapa menyediakan makanan kurang sempurna kepada anak mereka.

Sayu suara si ibu menjawab seraya menoleh ke arah anaknya yang sedang terbaring di atas katil.

Remuk hati melihat betapa lemahnya keadaan badan si kecil tu. Langsung tak bermaya. Kedua belah mata pun mencengkung. Dehydrated teruk!

Mana tak nya, sejak pagi tadi dah berbelas kali muntah dan cirit birit. Sampai je kat hospital, jarum branula terpaksa dimasukkan ke saluran darah di kedua-dua belah lengan untuk proses rawatan kecemasan.

IKLAN

Ada berikan nasi ayam balik dari tempat kerja

“Sebenarnya doktor, malam semalam saya ada suapkan nasi ayam yang saya bawak balik dari tempat kerja.

Silap saya. Mula-mula lagi saya perasan ada kesan darah pada bahagian sendi tulang ayam tu. Daging pun agak kemerahan, macam tak cukup masak.

Tapi dia beria mintak nak rasa, tak sampai hati saya nak tolak. Itu yang berikan jugak sikit.”

Si ayah tiba-tiba bersuara. Jelas ternampak raut kesal di wajahnya.

Selalu sangat kes kanak-kanak keracunan makanan ni berlaku. Sebahagiannya berpunca dari ayam yang tak dimasak sempurna. Memang patut pun sebab darah yang masih ada pada ayam tu jadi medium yang sesuai untuk kuman membiak.

IKLAN

Kalau yang termakan tu kita yang ada imuniti kuat mungkin setakat dapat perut cramp, muntah dan cirit birit. Boleh jadi kesannya tak berapa serius.

Tapi sangat bahaya untuk anak kecil.

Paling kita takut bila kuman tadi masuk ke dalam salur darah anak dan merebak ke seluruh tubuh (bacteremia). Pernah tau berlaku kes keracunan teruk sampai akibatkan kematian!

Periksa betul-betul jika nak bagi makanan pada anak

Sebab tu mak ayah kena tolong periksa betul-betul setiap makanan masa nak beri pada anak.

IKLAN

Jangan bagi kalau ada tanda-tanda ayam tak cukup masak seperti:

– Berbau hanyir
– Berlendir
– Tekstur daging berbeza dari biasa
– Suhu di bahagian daging lebih sejuk
– Ada kesan darah terutama dekat tulang ayam
– Daging berwarna kemerahan

Bantu saya #sebarkan info ni pada mak ayah yang lain ya. Risau jugak, lagipun tak lama lagi dah nak mula puasa. Takut-takut nanti bila dah tak larat nak masak sendiri, kita terbeli makanan yang buatkan anak kesayangan keracunan dan jatuh sakit.

Artikel Berkaitan:

Bawang Putih Jeruk Masih Selamat Makan Walau Tukar Warna. Ahli Kimia Jelaskan Sebabnya!

Rajin DIY Masker Guna Putih Telur, Cara Laila Nasir Jaga Kecantikan. Walau Usia Cecah 50an!

Rajin Join Aktiviti Hiking, ‘Ubat Kurus’ Paling Cepat Buat Wanita Ini Berjaya Turunkan Berat Badan