Serangan Anxiety

Serangan anxiety ini boleh berlaku tanpa disangka-sangka dan bila-bila masa, tanpa mengira had umur dan jantina. Namun macam mana keadaan orang yang berdepan dengan masalah ini, anda patut ambil peduli.

Cuba bayangkan, apa yang anda akan lakukan jika dikejar anjing? Pasti anda akan lari menyelamatkan diri bukan? Begitu jugalah dengan mereka yang menghidap anxiety.

Untuk memahami apa itu anxiety, cuba baca perkongsian Puan Siti Ainur, dia sendiri juga pernah kena serangan ini.

Serangan Anxiety

Macam mana mahu cakap eh. Orang yang tak rasa dia tak akan paham. Sakit dia lagi perit. Orang tengok macam sihat tapi dalaman tu tak kuat. Rasa dia memang rasa nak mati. Memang sakit dia tidak ada luka, tidak ada lebam, tiada apa apa pun.

Bila pergi jumpa doktor, check memang tak ada-apa. Malah ada yang anggap anxiety ni sakit jiwa lah, gila lah mental lah. Sebab tak rasa kan? Kalau dah rasa barulah tahu ya. Sakit ni bukan kita minta tapi dia akan terus attack tanpa bagi hint. Sesiapa je boleh kena sebenarnya.

Saya terangkan dengan ringkas dan mudah faham. Anxiety ni dia akan buat sesorang tu cemas tanpa sebab, sukar bernafas, jantung berdegup dengan cepat, tak boleh tidur, terlalu memikirkan sesuatu benda dalam satu masa, pikiran kacau bilau, yang paling takut ialah selalu pikir tentang kematian. Yang kena gestrik, gerd pun akan camni.

Dengar memang orang akan ketawa. Kalau cerita pada orang pun, orang akan cakap gila. Gila itu lain, tekanan itu lain. Rata-rata yang kena anxiety tu disebabkan oleh penat dari segi mental dan fizikal dan kerap berfikir tanpa tujuan. Dan banyak faktor juga.

Serangan Anxiety, Orang Tengok Macam Sihat Tapi Dalaman Tu Tak Kuat!

Anxiety ini nak pulih memang ambil masa. Ada yang hidapnya sejak kecil sampai dewasa. Ada yang hidap bertahun tahun. Ada yang meninggal dunia. Orang tengok sebelah mata tapi jangan lah rasa. Memang kalau dilihat dengan mata kasar, penghidap anxiety ni mereka tak tunjuk. Selalu menangis tanpa sebab krana ketakutan dan cemas.

IKLAN
Selain itu:  Senarai Stok Ubat Kena Ada Di Rumah. Sebagai Persediaan Jika Dijangkiti Virus Covid-19!

Bila nak tidur takut, semua takut. Keluar rumah takut. Senang cerita semua takut dan cemas. Ada yang hilang selera makan hingga menjadi kurus kering. Tidak keluar rumah seolah-olah merasakan ada sesuatu akan terjadi padahal tidak. Selalu rasakan “jap lagi aku akan mati” padahal tidak berlaku. Hidup jadi murung dan kemurungan pun berlaku.

Pesakit yang hidap anxiety ni boleh pulih. Tapi dia tak akan pulih 100%. Bergantung pada seseorang itu juga. Yang menentukannya ialah MINDSET. Tak ada seorang pun yang mahukan jadi macam ini, malah saya juga.

Ada yang tak paham mereka akan cakap macam-macam, kurang iman lah, kurang agamalah dan memacam lah. Salah!

Solat Pun Tak Khusyuk!

Saya kongsikan sikit, apabila pesakit anxiety mahu solat, solatnya pun memang tidak akan khusyuk. Macam mana saya tahu? Saya juga pernah alami anxiety jadi saya sangat memahmi.

Di sini saya nyatakan cara mengubati anxiety secara umum. Kalau ada yang nak tambah pun boleh.

1) Dekatkan diri dengan Tuhan. Banyakkan istighfar, selawat, zikir.

IKLAN

2) Tolong jauhkan diri dengan orang yang negatif. Biar tak ada kawan yang ramai asalkan kawan yang berkualiti. Bila berkawan dengan orang yang negatif, minda kita akan stress dan bertambah parah anxiety.

3) Mindset. Selalu cakap dalam hati dan tukar mindset “aku sihat, tak takut.” Kadang sebab mindset kita lemah. Betulkan mindset.

4) Jangan berseorangan. Selalulah bergaul, berbual dan cerita masalah pada orang yang memahami kita dan percaya. Luah segalanya, mesti lega.

5) Buat aktiviti yang seronok bersama kawan kawan, suami, anak-anak atau parents untuk mengelakkan berfikir terlalu banyak dan cemas. Sedikit sebanyak boleh membuatkan kita lupa tentang “benda” itu.

Selain itu:  Sebiji Pisang, Mampu Beri Tenaga Berpanjangan. Semak Khasiat Lain Untuk Kesihatan Tubuh!

6) Jangan tidur keseorangan, sentiasa tidur berteman supaya boleh tangani jika berlaku yang tidak diingini. Contoh anxiety akan kurang tidur dan cepat cemas, atau mungkin sesak nafas. Orang sekeliling sangatlah penting dan main peranan.

7) Jika perlu, dapatkan nasihat doktor psy. Anxiety bukan gila. Jangan takut. Sedikit sebanyak boleh melegakan pesakit. Mereka lagi memahami, dapatkan nasihat mereka. Makan makanan yang sihat. Banyakkan minum air masak.

IKLAN

9) Cabar diri untuk pecah tembok yang anda takut. contohnya takut untuk keluar rumah. Cabar diri untuk keluar dan yakin. Tukar mindset. Inshallah boleh.

10) Sokongan moral mental dan fizikal. Sokongan daripada Keluarga, suami, isteri, kawan-kawan dan mereka yang paham apa itu anxiety. Sentiasalah bagi dorang support.

Ada yang tanya “macam mana boleh kena anxiety?”. Hmm… seperti apa yang saya tahu kemungkinan dari mental fizikal yang penat, lemah, kerap berfikir, stress sebab jaga anak, kerja, bisnes, stress pasal orang, dan sebagainya (sila rujuk pakar).

Kalau benda nak datang kita pun tidak akan jangka. Sesiapa akan kena. Artis pun kena apatah lagi kita orang biasa.

Akhir kata, anxiety datang tanpa kita jemput. Dan tak semestinya macam apa saya nyatakan di atas. Mungkin sebab gastrik, gerd dan sebagainya. Ini saya ceritakan apa yang berlaku kepada saya dan macam mana saya atasi semuanya saya nyatakan di atas.

Jika ada cadangan lain, terserah mahu ikut atau tidak. Setiap orang berbeza dan saya nyatakan cara-cara di atas adalah umum.

I’m not doctor, but Im sharing my experince only.

Please lah alert if ada kekawan atau ada yang hidapi benda ini. Bagi support each other dan inshaa Allah semua akan jadi sedia kala.

Anxiety and panic attack berbeza. Sila tanya yang lebih arif.

Lubuk konten Kesihatan dan penjagaan diri segalanya di seeNI. Rapi kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI