Ada orang memiliki tubuh yang kecil tetapi bahagian perut kelihatan sedikit buncit. Apatah lagi bagi wanita yang sudah melahirkan beberapa orang anak.

Ada juga masalah ini disebabkan faktor pengambilan makanan seperti bergoreng atau makanan segera yang banyak dijual sekarang ini.

Masalah perut buncit ini memang sukar untuk diatasi memandangkan pelbagai cara telah dibuat ia tetap tidak berhasil.

Namun begitu, walau apa juga faktor terjadinya masalah ini jika tidak diatasi akan mencacatkan penampilan seseorang.

Perkongsian Dr Rizal Abu Bakar memberitahu penyebab sebenar masalah ini dan turut dikongsi 7 cara boleh dipraktikkan untuk hilangkan buncit tersebut.

7 CARA KEMPISKAN PERUT

Uish bukan senang nak kempiskan perut. Nak naik kejap jer. Bila nak turun bukan main susah.

Susah bukan kerana kompleks sangat. Tapi sebab cara tak kena. Apakata cuba 7 cara di bawah. Untung untung mengempis jadinya.

1. Makan makanan tinggi protein. Protein akan lepaskan hormon PYY. Hormon ini akan hantar isyarat ke otak. Katanya “bro/sis engkau dah kenyang. Udah udahlah tu” Kita pun sebut “ oh ye ke, ok ok saya berhenti sekarang.”

IKLAN

2. Kena bijak urus stres. Stres ni akan keluarkan hormon kortisol. Hormon ini hobi dia ialah kumpulkan lemak. Mau tak membesar perut jadinya. Happy sungguh kortisol buat kerja kerja yang kita tak suka. Macam orang letak simen pada batu bata masa buat rumah. Ditempek tempek.

Dia juga dengan bangganya bantu naikkan selera makan. Tahap melahap dan membantai makanan memuncak. Semua nampak sedap.

3. Katakan tidak pada gula putih. Cik putih ni sangat bahaya. Dia punya moto ialah “hidup aku untuk gemukkan orang.”

Mahu selamat? Berpisahlah dengan cik putih ni. Bila kita ambil, cik putih akan ketawa besar. Ketawa macam orang jahat dalam filem. Seronok dia kumpulkan lmak juga.

4. Senaman – angkat berat, aerobik dapat cepatkan misi kempiskan perut.

IKLAN

5. Tidur – kajian selama 16 tahun dapati wanita yang tidur kurang dari 5 jam akan alami peningkatan lemak bahagian perut berbanding dengan wanita tidur 7 jam. Cuba semak, berapa jam tidur malam tadi. Cukup? Cuba usap perut dan sebut “alahai besar juga engkau ye”

6. Ambil lemak ikan – jadikan omega 3 sebagai rakan karib anda. Ambil 2000mg sehari. Cari yang anti reflux. No mercury.

7. Ambil makanan tinggi serat – serat dari sayur dan buahan akan bentuk gel di saluran pencernaan. Makan lambat nak lepasi saluran ini. Jadi kita rasa kenyang. Kurang rasa nak berjajan. Perut terisi fokus meninggi.

Ada banyak lagi tips. 7 ni pun dah cukup kalau buat dengan konsisten. Soal pada diri, sayang sangat ke dengan “baby bump” tu?

IKLAN

Kalau tak, bila mahu bertindak? Ini adalah pesanan khidmat masyarakat. Tidak ada binatang atau serangga yang mati semasa penulisan ini dilakukan.

#DrRizal

Artikel Berkaitan:

Elak Terus 6 Makanan Ini, Boleh Punca Hidap Penyakit Berbahaya. Antaranya Kanser!

Kulit Putih & Cerah Tak Bermaksud Sihat. Ini Kriteria Wanita Perlu Ambil Tahu Elak Masalah Kulit!

Konsisten Buat Diet Atkins, Seminggu Sekali Cheat Day. Wanita Akhirnya Berjaya Lenyapkan 32KG!