Kurma menjadi hidangan yang wajib ada di setiap rumah terutama apabila datangnya bulan puasa.

Tak kisah jenis atau saiz bagaimana, kurma ini menjadi makanan sunnah yang dimakan sebaik azan dilaungkan untuk berbuka pasa.

Namu begitu, kurma yang kita beli tidak semuanya dalam keadaan bersih. Oleh kerana lambakan buahnya kita tidak tahu mungkin proses petik hingga pembungkusan mungkin tidak melalui piawaian yang betul-betul sempurna.

Artikel Lain: Minum Pati Kurma Untuk Sahur, Gerenti Takkan Lapar Sampai Berbuka. Sesuai Untuk Diet!

Jadi kita sebagai pengguna itu sendiri perlu pastikan sebelum makan, kurma berkenaan bersih.

Perkongsian Puan Niena Samsir berkongsi kenapa kurma perlu dibasuh terlebih dahulu sebelum boleh dimakan.

Menurunya kurma ini memang wajib dibasuh untuk elak kesan pasir pada kurma berkenaan.

Wajib Basuh Sebelum Makan Kurma

Perlu ke basuh kurma sebelum makan?

IKLAN

Ok, ni ummi nak tunjuk kenapa kita WAJIB cuci kurma sebelum makan. Nampak tak, ada kesan pasir pada kurma?

Kalau beli, tak de kesan pasir, mungkin supplier tu dah bersihkan tapi bukan dengan cara basuh tau. Mereka hanya lap dengan kain basah. (Agak-agak bersih ke?)

Tak kisah lah awak beli kurma fresh, kurma sejuk beku atau kurma kering, tolong lah basuh dulu. Ajarkan juga mak ayah di kampung.

Kadang-kadang ada yang mengadu lepas makan kurma batuk, sakit perut dan macam-macam penyakit datang. Sampai ada yang serik nak makan kurma.

IKLAN

Artikel Lain: Viral Video Gadis Kongsi Cara Bersih Kurma Buang Ulat. Tak Busuk & Boleh Tahan Lama!

Mungkin ia baru bagi kita untuk cuci kurma, tapi supplier kurma pun sarankan pada ummi, cucilah kurma sebelum makan. Takkan terjejas rasa kurma kalau kita cuci. Cuma, seller tak boleh nak cuci kan untuk kita, bimbang nanti kurma rosak tak tahan lama.

So, kita lah kena cakna dengan kebersihan kurma sebelum kita nak makan. Ni ummi tunjuk keadaan sebenar kurma yang datang dari ladang kurma.

Lepas ni, jangan ambil mudah tau. Cara nak bersihkan kurma:

– Rendam dulu dalam air garam dalam 5 – 10 minit.

IKLAN

– Kemudian bilas dengan air bersih. Kemudian tapis.

– Kalau nak lebih baik, jemur di bawah panas terik matahari. Nanti kurma jadi juicy semula.

Tapi, kalau nak cepat, tak yah jemur. Tapis je lepas tu boleh terus makan. Simpan dalam peti sejuk, in shaa allah tahan lama.

Maaf kalau ada yang tak sependapat. Ummi kongsi sebab sayang. Berniaga, bukan nak duit semata, tapi ummi bertanggungjawab untuk educate pelanggan untuk makan kurma dengan cara yang bersih.

Untuk beli kurma Ajwa yang lebih fresh, click di sini je

Artikel Lain: Tak Makan Nasi Tapi Tahan Puasa Selama 19 Jam, Caranya Amal Minum Susu Kurma Buat Sendiri